Dag 11 Arches National Park

Vandaag wilden we echt op tijd weg, echter heb ik de wekker totaal niet gehoord en werden we pas rond negen uur wakker. Gelukkig hoefden we niet ergens naar toe om te ontbijten, want dat was namelijk inbegrepen. Deze ontbijtjes zijn doorgaans wel redelijk te doen. Een goede bak koffie met in dit geval zelfgemaakte wafels. Rond 10 uur rijden we pas weg naar Arches National Park gelegen bij het dorpje Moab. Arches is meteen het meest verre punt van onze reis. Eigenlijk paste Arches niet in onze volle route. Bovendien is in deze omgeving nog zoveel te zien dat je het eigenlijk in een volgende reis moet meenemen. Velen slaan dit park vanwege tijdgebrek dan ook over. Wij wilden echter toch iets van die mooie park gaan bezichtigen.

Arches National Park is een tamelijk klein nationaal park bij Moab in het oosten van de Amerikaanse staat Utah. Arches is sinds 1971 National Park en beroemd vanwege de vele indrukwekkende rotsformaties en balancerende rotsen zoals de Balanced Rock. Er zijn meer dan 2000 natuurlijke bruggen (arches), waaronder de Landscape Arch, Double Arch, Double O Arch en Delicate Arch. De kleinste bogen hebben een opening van amper één meter, terwijl de afstand tussen de steunpunten van de grootste boog (de Landscape Arch) 88,4 meter is. De bogen zijn gevormd door een combinatie van wind- en watererosie, ijs, tektonische activiteit en een instabiele ondergrond van zout. Op een mooie dag is het moeilijk in te beelden dat zulke oerkrachten hier honderden miljoenen jaren op hebben ingewerkt.

De geschiedenis van de bogen begint zo'n 300 miljoen jaar geleden. Destijds liep het hele gebied verschillende keren onder water. Als het water verdampte of het klimaat droger werd bleef zout achter. Dit zout hoopte zich op en op sommige plaatsen ontstonden zelfs lagen van vele honderden meters dik. Deze zoutlaag werd later bedekt met restanten van vloeden en winden. Dit zand vervormde langzaam tot gesteente van soms wel meer dan een kilometer dik. Zout is onstabiel als het onder druk staat. Het zoutbed kon de druk van de bovenliggende lagen niet aan, vervormde en zorgde voor verticale scheuren in de rotslaag erboven. In deze scheuren ontstond 's winters ijs dat zich ging uitzetten waardoor het gesteente afbrokkelde. De losgekomen stenen werden door de wind afgevoerd. Tijdens nattere periodes regende het in het gebied en sleten de scheuren uit doordat er water doorheen stroomde. Erosie is nog steeds gaande en zal er uiteindelijk toe leiden dat alle bogen en rotsformaties verdwijnen. Het proces werd versneld toen in de periode van tien- tot vijfmiljoen jaar geleden het Coloradoplateau omhoog werd gestuwd. Het water sleet de spleten zo diep uit dat het onderliggende zout werd bereikt. Toen dit wegspoelde ontstonden twee valleien in het gebied.

Arches National Park heeft maar één ingang, in het zuiden van het park. Deze ingang ligt aan de UT-191, op 5 mijl ten noorden van Moab. Door Arches National Park loopt maar een weg met een lengte van 18 mijl, met daaraan twee korte zijwegen. Direct bij de ingang ligt het Visitor Center. Een paar kilometer voorbij het visitor center kom je bij The Park Avenue. Dit is de eerste grote bezienswaardigheid van Arches. Vanaf de parkeerplaats loop je 500 meter naar het viewpunt.  Vanaf hier heb je een super mooi uitzicht op enkele monolieten, de bekendste heet wallstreet. Vanaf hier kun je diverse trails lopen. Echter hebben wij nog een strak schema dus genieten we alleen even van het uitzicht.

Zo'n 14,5 km van de parkingang, vind je een van de populairste bezienswaardigheden. Balanced Rock bevindt zich langs de hoofdweg van het park. De formatie bestaat uit een groot rotsblok dat op een andere rots steunt. De totale hoogte is 39 meter en het bovenste rotsblok ligt 16,75 m boven de basis. Het rotsblok heeft de grootte van drie schoolbussen. Via het aangelegde pad lopen we in een klein kwartiertje om dit grote gevaarte heen. In de omgeving zijn wat picknick plekken gecreeerd, waar we onder het genot van het mooie uitzicht wat eten en drinken.

Thuis had ik me al goed voorbereid naar de mogelijkheden en ik wist precies wat ik hier graag zou willen zien. De Delicate Arch en een combinatie loop van de Landscape arch en de Double O arch waren mijn opties. Aangezien we maar een van de 2 konden lopen hebben we gekozen voor de bekende landscape arch in combinatie met de Double O arch.

Landscape Arch is de langste van de vele natuurlijke rotsbruggen gelegen in Arches. De Landscape Arch behoort tot de langste natuurlijke bruggen in de wereld, met een overspanning in 2004 van 88,4 meter. In 1991 is er van de Landscape Arch een stuk afgebroken met de afmetingen van 20 m bij 3,66 m bij 1,33 m. Nu is het niet meer toegestaan om onder of op de boog te lopen.

Deze zeer populaire en dus drukke trail gaat over een vrij vlak zandpad. Je loopt eerst door een smalle canyon met links en rechts steile rotswanden. Na 500 meter kan je rechts een zijweggetje nemen. Dat weggetje splitst zich in twee paden die naar Tunnel Arch en Pine Tree Arch gaan. 800 meter verder kun je linksaf gaan. Na een klein half uurtje kom je uit bij een van de grootste bogen ter wereld, de Landscape Arch.

Vanuit hier kon je een lange en moeilijke tocht lopen naar de double O arch. Deze trail is heen en weer 6,4 kilometer. Voorbij Landscape Arch wordt het wandelpad smaller en moeilijker begaanbaar. Na 400 meter kom je bij Wall Arch, welke in 2005 is ingestort. Parallel aan de restanten van deze Arch loop je over een schuine helling naar boven. Aanweerszijden kun je beter niet naar beneden vallen. Deze wandeling is verre van makkelijk en ik zie dan ook vooral ouderen en mensen met kinderen al vroegtijdig de keuze maken om niet door te lopen. Ook wandelschoenen lijkt me hier een must. Letterlijk met handen en voeten bereiken we het hoogste punt. Vanaf hier loop je over een moelijk te herkennen paadje tussen de rotsen, af en toe zijn we de weg een beetje kwijt. Gelukkig zien we nog enkele andere wandelaars dus weten we nog dat we goed zitten. Je loopt nu eigenlijk boven op de bergkam van arches, vanaf hier kun je aan alle kanten ver weg kijken.

Het voetpad loopt nog over wat stijle rotsen met wederom links en rechts diepe afgronden. Als we dat overwonnen hebben dalen we wat af en zien we in de verte de Double O arch. Via een zandpad lopen we in een kwartiertje naar Double O Arch. Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat deze boog uit twee openingen. Bij de double O arch hebben we mooie foto's gemaakt.

Daarna gaan we via dezelfde weg weer terug. Dit verliep niet helemaal vlekkeloos, helaas liepen we 2 keer gekeerd en moesten we beide keren de weg naar het hoofdpad zoeken. Na 3 uur kwamen we moe en voldaan aan op de parkeerplaats. Moegestreden zijn we nog eventjes naar het dorpje Moab gegaan. Dit is een voormalig westerndorpje. Hier zijn we lekker gaan eten bij de mc Donalds om vervolgens een flink stuk richting Monument Vally te rijden. Bij het vallen van de avond, kwamen we de silhouette van de bekende Lucky Luke bergen op aan de horizon. In het dorpje Mexican Hat hebben we een motel gepakt. Mexican Hat is een heel leuk dorpje en de slaapgelegenheden zijn beperkt. Voor het slapen hebben we nog door het dorpje gewandeld en heerlijk gegeten bij de Swinging Steak. Hier werd ons eten klaar gemaakt op een grote schommel BBQ. Kortom dat was een lekker stuk vlees. Nu snel naar bed.