Dag 15

Het meest westelijk gelegen bewoonde eiland van de Florida Keys is Key West. Key West is één van de oudste steden van Florida en werd al voor de komst van de eerste European in 1521 bewoond. Vanwege de strategische ligging groeide key West snel uit tot de grootste en belangrijkste stad van Florida. De status van rijkste en belangrijkste stad van Florida is men in de loop van de twintigste eeuw kwijtgeraakt aan steden zoals Miami, Orlando en Jacksonville.

Hoewel de hotel kamer prima is en het bed heerlijk slaapt heb ik toch een onrustige nacht achter de rug. Buiten was het vrij rumoerig, diverse malen hoorde ik sirenes en het dieptepunt was een auto die het nodig vond om zijn alarm te laten horen en dat tot 3 keer toe. Het omschrijft ook meteen Key West. Het relaxte, bijna hippie-achtige sfeertje heeft ook steeds meer plaatsgemaakt voor massatoerisme.

Om half 8 in de morgen meld Robin zich al, zoals gebruikelijk gaat ze eerst met haar knuffels in conclaaf. Om kwart over 8 vind ze het wel goed en roept ze om papa en mama. Het ontbijt vandaag is inbegrepen en goed verzorgd. Na het eten lopen we naar de conciërge. We willen graag 2 fietsen reserveren. De beste manier om Key West te verkennen is per fiets. De prijs valt reuze mee en een half uur later zijn we onderweg. In tegenstelling tot de rest van Amerika is fietsen op Key West heel gewoon. Robin vind het heerlijk om te fietsen. De wind gaat door haar haren en ze maakt van vreugde allerlei geluidjes.

Na een goed uurtje fietsen komen we bij Southernmost point aan. Dit is een betonnen boei die het meest zuidelijke punt van Amerika aangeeft. Cuba ligt slechts op 90mijl aan de overkant van de zee. Om met deze boei op de foto te kunnen moet je aansluiten in een rij. Gelukkig duurt het niet lang voordat we aan de beurt zijn. Het stelt allemaal niet heel veel voor maar we kunnen het weer afstrepen als gezien.

We vervolgen onze fietstocht naar Duval Street. Dit is de hoofdstraat van “Old Town” Key West. Rondom en op Duval Street vind je veel winkels, terrasjes en attracties die ervoor moeten zorgen dat de toeristen zich hier prima vermaken. De huizen zijn veelal van hout met opvallende balkons en grote veranda's. Ze passen helemaal is de sfeer die je zou verwachten. Persoonlijk vind ik het jammer dat in al die traditionele huizen een goedkope t-shirt winkel ziet.

Uiteindelijk komen we uit bij Mallory square wat bekent is vanwege de vele straat artiesten en het mooie uitzicht op zee bij het invallen van de avond. Ondertussen is het al één uur, dus gaan we weer richting het hotel, het is tenslotte al lang bedtijd voor Robin. Via een kleine omweg komen we rond half twee moe en bezweet bij het hotel aan. Het was een bewolkte maar zeer warme ochtend. De gevoelstemperatuur was vandaag 36 graden. Snel geven we Robin haar middag eten en daarna gaat ze meteen in bed. Ook wij ploffen op bed voor een klein middag dutje.

Als we wakker worden is het tijd om te zwemmen. Het zwembad bij het hotel is echt super goed en Robin heeft zoveel plezier gehad gisteren dat we besloten hebben om vandaag weer even met haar te zwemmen. Nou dat hebben we geweten, een uur lang hebben we in het water gespeeld. En als het aan haar lag waren we nu nog aan het zwemmen.

Tijdens het fietsen had Jacqueline een sushi restaurant gezien, nou die wilden we wel even proberen. De sushi verslaving moet immers op peil gehouden worden. Het restaurant was zeer chic en de sushi smaakte heerlijk. Eigenlijk durf ik wel te stellen dat dit met afstand de lekkerste sushi is die ik ooit op heb.

Als we terug zijn krijgt Robin nog haar avond eten. Ze is erg moe van deze actieve en sportieve dag, en wij trouwens ook. Het fietsen hebben we als zeer leuk ervaren, een echte aanrader dus. Als mooie bijkomstigheid hebben we alle drie ook nog een mooi kleurtje opgelopen.