Dag 13 Grand Canyon

Vannacht heerlijk geslapen in de Maswik Lodge in Grand Canyon Village. Het was fijn om weer eens een wat luxere hotelkamer te hebben. 's Avonds hebben we televisie gekeken onder het genot van een heerlijk verse steenoven pizza. 's Nachts worden we af en toe wakker van de geluiden van herten en andere dieren, soms best angst aanjagend. Als we 's morgens wakker worden lopen er ook diverse herten rondom het hotel. Na een ontbijtje in het restaurant van het hotel bezoeken we het Visitor Center van de Grand Canyon. Hier binnen is een kleine tentoonstelling over het ontstaan van de Grand Canyon.

De Grand Canyon is gelegen in Arizona. In de loop van miljoenen jaren heeft het water van de Colorado deze kloof in het landschap doen ontstaan. Deze extreme erosie werd mogelijk doordat het gebied waarin de kloof ligt steeds verder omhoog rees. De Colorado erodeert ongeveer 16 cm per 1000 jaar. De canyon is ongeveer 435 kilometer lang en 1600 meter diep en heeft een breedte die varieert tussen 15 en 29 kilometer. Ondanks de grote breedte is de overkant van de canyon vanaf vrijwel elk punt goed te zien. Dit komt door de extreem lage luchtvochtigheid.

De Grand Canyon is een grote toeristische attractie, vooral op de bekende uitzichtpunten langs de South Rim en in wat mindere mate langs de North Rim. De South Rim van de Grand Canyon is de benaming voor de zuidelijke rand van de Grand Canyon in de omgeving van Grand Canyon Village. Over het algemeen worden de uitzichten op de Grand Canyon vanaf deze kant als spectaculairder ervaren dan de uitzichten vanaf de North Rim.

Enkele uitzichtpunten zijn: Hermit's Rest, Hopi Point, Pima Point, Powell Point, Mather Point, Yaki Point, Shoshone Point, Grandview Point, Moran Point, Zuni Point, Lipan Point en Navajo Point. Ook is er het Tusayan Museum en de Desert View Watchtower.

Het is mogelijk om in de canyon af te dalen maar dit vergt, vanwege de grote diepte en de enorme hitte, een goede conditie en nog betere voorbereiding. De twee bekendste wandelingen die je in de canyon kunt maken zijn de Bright Angel Trail en South Kaibab Trail.

We hebben besloten om de linkerkant van de grand Canyon te gaan bekijken. Dit is de rode route. Tussen maart en oktober zijn de viewpoints aan de rim alleen bereikbaar met de gratis shuttlebussen. Met deze Shuttle Bus rijden we helemaal Naar Hermit's Rest. Hermit's Rest is de meest westelijke halte van de pendelbus aan de West Rim Drive en bevat nu een snackbar en winkel. Vanuit hier wandelen we langs de rim terug naar het Visitor Center. De wandeling is ruim 15 kilometer. Onderweg kom je diverse viewpoints tegen welke steeds een andere blik op de Grand Canyon geven. Het is vandaag wederom ontzettend warm, zo rond de 30 graden. Gelukkig hebben we ons goed ingesmeerd en voldoende water mee genomen. Rond half 5 arriveren we bij de parkeerplaats van de Visitor Center.

Even twijfelen we of we nog een stuk van de gele route willen zien. Aangezien het al redelijk laat is besluiten we om de auto op te zoeken en alvast een stuk te gaan rijden naar onze volgende bestemming San Diego. We verlaten de grand Canyon via de US 64. Vervolgens nemen we de Innerstate 40 richting LA. Na 4 uurtjes rijden vinden we het genoeg, rond half tien komen we bij het Stadje Ludlow in California. Dit is een zeer klein stadje gelegen onder de zuidkant van Death Valley. Dus zelfs 's avonds is het er nog warm. Naast een motel heb je slechts nog een tankstation en een openlucht museum. Parallel aan de weg ligt een spoorlijn. De kamer ziet er standaard uit, maar dat is voldoende voor alleen de nacht. Aangezien we te moe zijn om een restaurant te gaan zoeken kopen we wat verpakte broodjes bij de benzine pomp. Als we op bed liggen wordt ik 's avonds regelmatig wakker van het getoeter van een aankomende trein.

Hotel: Ludlow Motel

Prijs: €30,-

Bijzonderheden: Basic motel maar wel erg leuk gelegen.