Dag 8 Yosemite NP - Jamestown

Zoals de plaatselijke Piet Paulisma had belooft zou het vandaag een hele mooie dag worden, en hij heeft niet gelogen. Een stralende zon en een helder blauwe lucht, zonder maar een wolkje te bekennen. Zelfs de temperatuur is s'morgens al aangenaam. Dat komt goed uit want vandaag hebben we een hele dag in de Yosemite Valley gepland.  Rond negen uur tanken we de auto af en rijden over de berg pass richting de Valley. Nog even hoopte ik dat Glacier Point vandaag wel toegankelijk was, maar de wens viel bij het Ranger station in duigen. Ze vertelde me dat het nog wel een paar dagen kon duren. Stiekem had ik hier al rekening mee gehouden, maar een man mag toch hoop hebben. IK moet me erbij neer leggen dat Glacier Point deze vakantie niet gaat gebeuren. Een goede reden om hier weer eens terug te komen is een geruststellende gedachte. Vol goede zin rijden we door naar de Valley. Gelukkig is het minder druk dan gisteren, in het weekend is Yosemite een leuk uitje voor de Californische bevolking.

We stoppen als eerst bij Sentinel Meadow. Dit is een mooie grasweide midden in de valley. Via een zogenaamde boardwalk, deze beschermd de grasweide, lopen we naar  het startpunt van de Yosemite Fall trail. Onderweg komen we een Nederlands gezin tegen. Ze hebben een baby'tje bij van 1 jaar oud. We raken aan de praat als ze zien dat Jacqueline zwanger is. Voor mij een mooi moment om ze te vragen hoe het is om met een baby te reizen. Ze waren erg positief en het beviel ze uitstekend. Dit is een interessant gegeven, misschien moeten we toch maar overwegen om volgend jaar toch weer naar Amerika te gaan.

We vervolgen de weg naar de Yosemite Fall. Dit is de vijfde waterval van de wereld qua hoogte, de Yosemite Fall bestaat uit drie verschillende gedeelten: Upper Yosemite Fall (436 meter), The Middle Cascades (206 meter) en Lower Yosemite Fall (97 meter). Als we bij het start punt aankomen staan er een aantal herten te grazen. Duidelijk gewend aan mensen want ze laten zich gemakkelijk fotograferen. Yosemite Falls is mooi van de winter tot vroeg of midden-zomer. Vanaf augustus is de waterval meestal droog. Je kunt een trail lopen naar de upper en lower Fall. De Upper Fall is een behoorlijk zware trail dus dat gaat hem niet worden. In een kleine 20 minuten wandelen we ongeveer 400 meter over een verhard pad naar de onderzijde van de Lower Yosemite Fall. Tijdens de wandeling heb je een goed uitzicht over de drie verschillende gedeelten van de totale waterval. Dit is een van de meest populaire trails in het park. Het water valt hier zo hard naar beneden dat je nat wordt van de nevel. De upper falls laten we voor wat het is, de route hier naar toe is te lastig voor mijn zwangere vrouw. Via een andere route lopen we gezellig door een mooi bosgebied naar de parkeerplaats. Onderweg komen we veel fietsende mensen tegen, ook zijn er veel kleine kinderen. Zo speken we opnieuw een Nederlands gezin met een kindje van 2 jaar. We vragen hen hoe het bevalt en hoe de reis is verlopen met een kindje van twee. Ze zijn zeer positief, wat ons tevreden stelt. Yosemite is bij uitstek kind vriendelijk.

Na al dat wandelen eten we op de Sentinel Meadow weide verse karamel donuts die we vanmorgen nog gehaald hadden bij de walmart. Een aardbeien yoghurtje gaat er ook prima in. Ondertussen genieten we van de natuur om ons heen. Ik prijs me gelukkig hier te mogen zijn. Zelfs als je hier niets doet en alleen lekker rond loopt is Yosemite NP erg mooi.

Na al dit lekkers hebben we weer volop energie. We gaan even langs visitor center en daarna willen we gaan wandelen bij de El Capitan. El Capitan, is een 900 meter hoge granieten bergwand. Als we deze naderen zien we op een informatie bord tot onze grote verbazing dat Glacier Point open is. Het mooiste uitkijkpunt in Yosemite National Park heet Glacier Point. We twijfelen geen moment en rijden meteen richting de uitgang van het park. Glacier road ligt namelijk buiten de valley. De Glacier Road is een zijweg van Wawona Road, de weg die naar de zuidelijke ingang van Yosemite loopt. De Glacier Road brengt ons op een hoogte van 8000 ft en staat daarom garant voor spectaculaire uitzichten. Onderweg komen we steeds meer sneeuw tegen, diverse sneeuwschuivers staan nog langs de weg. Auto rijden in deze besneeuwde omgeving is erg mooi. Het kost me de nodige moeite om mijn ogen op de weg te houden. De Road wordt naar mate we hoger komen steeds smaller maar na een uurtje rijden komen we dan uiteindelijk aan bij het eerste uitkijkpunt genaamd Washburn Point. Hier heb je een schitterend uitzicht op de andere kant van Yosemite NP. We zien onder andere de Vernal Fall. Aangezien de Glacier Road pas net open is, zijn we zo goed als alleen.

Na een kwartiertje te hebben genoten van de prachtige omveving stappen we in de auto en rijden snel verder naar de laatste stop op deze berg pass. De weg is nu echt smal, een tegenligger passeren gaat moeizaam, de weg en omgeving zijn redelijk besneeuwd. We parkeren op een parkeer plaats en na een korte wandeling komen we aan op een van de mooiste plekjes van Amerika. Glacier Point! Het is een eer om hier te mogen zijn. Een goed uur lopen we hier rond en maken we volop foto's, misschien wel meer dan 100. Het uitzicht op de Yosemite Vally is prachtig en de besneeuwde bergtoppen zijn door de blauwe lucht tot in de verte zichtbaar. De Half Dome, staat als een veldheer tussen zijn onderdanen. We lopen hier een klein uurtje rond, steeds als we willen gaan worden we weer gevangen door al dat moois. Misschien is het wel het besef dat als we gaan dat we vergeten hoe mooi het hier is. Maar rond vier uur is het dan echt tijd om te gaan, de autoreis naar ons volgende hotel is nog dik 2,5 uur rijden en ik wil graag voor het donker de berg pass af zijn.

Langzaam wordt het ook drukker en drukker. Als we terug naar de parkeerplaats lopen passeren we een Chinese vrouw die op een bankje zit te eten. Tot onze verbazing zien we hoe ze dood gewoon een papiertje op de grond gooit. Zonder enige schaamte, terwijl er naast haar nog een prullenbak staat. Het is toch ongelofelijk!!! Nergens maar dan ook nergens heb ik op deze plek maar een propje of wat dan ook op de grond zien liggen. Beide draaiden we om en spraken de Chinese vrouw erop aan. Eerst deed ze alsof ze het niet begreep, maar naar enig stem verhef en een verwijzing naar het papiertje werd het haar snel duidelijk.

Rond half 7 komen we aan in Jamestown, dit kleine stadje gelegen aan een oude spoorlijn maakte vroeger furore als tussenstop voor reizigers richting LA. In het verleden is deze spoorlijn komen te vervallen en is het trein station nu een museum. We slapen hier in een klein hotelletje. Het heeft trouwens meer weg van een spookhuis, alles is van hout en kraakt. Op de gang hangen oude spiegels en zwart wit schilderijen waarvan je zou zweren dat de ogen van de mensen je volgen als je langs loopt. Het is echt een oubollig hotel en straalt sfeer uit. Houdt je van luxe, modern meubilair of strakke kamer dan moet je hier niet zijn. Onze kleine kamer aan het einde van de overloop is echter prima en het is maar voor een nachtje.