Dag 3 Los Angeles - Santa Barbara

Na een rustige nacht in Long Beach gaat de wekker wederom af rond half 7. We hebben lekker geslapen na al die inspanning van gisteren. Niet veel later melden we ons voor het ontbijt in het bijbehorende restaurant. Aangezien er nog niemand aanwezig is nemen we een tafeltje met uitzicht op de haven. Het aangeboden ontbijt ziet er meer dan voldoende uit. Geroosterd brood met scrambled eggs and bacon is in de morgen onze lievelingskost. Ook het aanwezige verse fruit voor de benodigde vitaminen. Kortom een goed hotel, een lekker bed en een lekker ontbijt. Een echte aanrader voor een leuke prijs als je in deze regio wilt overnachten.

Vorig jaar zijn we ook al een dag in LA zijn geweest en toen al veel hebben gezien. Maar LA heeft genoeg te bieden dus dat gaat wel goed komen. Onze eerste bestemming vandaag is de film studio van Warner Bros in Hollywood. Hier willen we een tour maken door de beroemde studio's. Verplaatsen binnen Los Angeles valt niet mee, in deze enorme stad is het verkeer erg druk. Over een afstand van 5 kilometer doe je ongeveer een kwartier. Daarnaast zijn de wegen door LA vaak 6 baans, wat het allemaal nog spannender maakt. We kunnen rustig stellen dat auto rijden in LA een attractie op zich is.

Rond 10 uur zijn we bij Warner Bros. Eenmaal aangekomen moeten we door de nodige controle poortjes. Gelukkig hebben ze nog een plaatsje vrij in de tour van 11 uur. De tijd doden we met een Starbucks koffie. Tijdens de tour mogen we plaats nemen in een soort golf karretje voor 8 personen. Deze brengt ons door de verschillende film sets welke samen zijn gebracht in een soort nep dorpje. Zo is er een kerk, school, City Hall en zelfs een gezellig pleintje. De gids verteld ons voor welke films ze zijn gebruikt. Eigenlijk kun je stellen dat niets is wat het lijkt. Elke set kan aangepast worden naar wens. Dat laatste wordt gedurende de tour steeds duidelijker, werkelijk niets is wat het lijkt.

In het tweede gedeelte van de tour worden we rondgeleid in de opname studio's. Dit was echt super leuk en interessant om mee te maken. Na een rondleiding over de werkplaats, waar alle decorstukken worden gemaakt kwamen we bij de eerste set aan, en wel van de beroemde tv serie FRIENDS. Als eerbetoon aan deze succesvolle serie hebben ze het cafe uit Friends in ere gelaten. Samen met Jacqueline mogen we even op de beroemde bank zitten waar Monica, Rachel en Chandler zo vaak van hun koffie genoten.

Daarna gingen we naar de set van een recente serie. Namelijk 2 Broke Girls, nu ook te zien bij Veronica. Het was super indrukwekkend om te zien hoe zoiets wordt opgenomen. Alle ruimtes die in de serie gebruikt worden zijn naast elkaar gebouwd. Ook is er een grote tribune voor publiek. Blijkbaar worden de meeste series opgenomen met publiek. Deze mensen worden gebruikt als maatstaaf. Wordt er niet spontaan gelachen, dan wordt de grap aangepast of vervangen. De eerste lach van elke grap wordt opgenomen en kan gerust weer gemonteerd worden onder de vijfde "take" van diezelfde grap. Zo zie je maar weer niets is echt. Elke week worden trouwens 5 afleveringen van een serie opgenomen.

De tour eindigt bij het museum van Warner Bros, hier is van alles te zien, van kostuums tot auto die in de films worden gebruikt. De bovenste verdieping is geheel in het thema van Harry Potter. Ook kunnen we ons door de hoed laten indelen bij een de de sociëteiten. Ik mocht als eerst en werd in gedeeld bij de Griffoendor, hier was ik natuurlijk content mee. Daarna mocht Jacqueline plaats nemen. De hoed sprak de woorden Zwadderich. Haha zou die hoed dan toch echt zijn? Of is het onze ongeboren Robin waarvan de hoed de gedachten heeft gelezen.

Na alle gekheid op een stokje kwamen we aan in de laatste ruimte, hier stonden een aantal bekende auto's die te zien zijn in diverse films. Met name de Batman wagens vielen bij mij in de smaak.

Rond half 3 staan we buiten, het zonnetje is weer fel aanwezig en we rijden naar Griffith Park gelegen in de Hollywood Hills. Via steile smalle straatjes rijden we langs de luxe en grote villa's omhoog. Eenmaal boven aangekomen maken we een wandeling door dit park wat een uitzicht bied over de stad Los Angeles en het beroemde Hollywood Sign. In het Griffith Park ligt ook het Griffith conservator.  Dit grote gebouw is zowel een museum als een planetarium. De helft van het gebouw kun je gratis bezichtigen en voor de overige ruimtes moet je betalen. Hiervoor staat een enorme wachtrij. Wij vinden het trouwens leuker om van de omgeving en van de uitzichten te genieten. Het is vandaag behoorlijk warm en het is hier super druk. Het beste kun je Griffith park in de ochtend bezoeken.

Met de auto wilden we proberen om nog dichterbij het Hollywood Sign te komen. Aangezien veel toeristen dit ook  proberen en het eigelijk niet de bedoeling is dat je zomaar door de Hills gaat rondrijden is de toegangsweg naar het Hollywood Sign afgesloten. Dit voelde als een enorme teleurstelling. Maar ik wilde niet zomaar de handdoek in de ring gooien en probeerde via een andere weg opnieuw de Hollywood hills in te komen. En dit maal met succes. Wederom via smalle straatjes door de bergen kwamen we uiteindelijk bij een viewpoint met een geweldig uitzicht op de beroemde letters. Na wat creatieve foto's vertrekken we naar onze volgende bestemming, Santa Barbara.

Uiteraard komen we natuurlijk weer in de spits terecht en mag ik als chauffeur nog een keer aan de bak. Met de nodige stuurmans kunst en geluk kunnen we LA zonder brokken verlaten. Conclusie is dat LA best veel te bieden heeft maar dat auto rijden in de stad enorm vervelend is.

Eenmaal de stad LA uit wordt het verkeer weer als van ouds, lekker rustig en relaxt rijden en genieten van de omgeving. Rond 7 uur komen we aan in Santa Barbara. We checken snel in bij ons hotel en gaan daarna nog wat eten in het gezellige centrum. Als we terug zijn begin ik aan het reisverslag, maar echter blijkt "klaas vaak" onze buurman en strooit hij al snel zand in onze ogen. Vandaar dit reis verslag met enige vertraging.