Dag 13

Als de wekker gaat om kwart voor acht liggen Robin en ik nog op een oor. Vandaag is het Papa dag. Nadat Jacqueline het concert van Luke Bryan heeft bijgewoond is het nu mijn buurt om wat leuks te doen. Ik zou heel graag op een airboat door de Everglades willen varen. Maar voordat het zover is ga ik eerst met Robin in bad. Voor haar een feest dat ze zo vroeg in de morgen al mag spetteren. Daarna gaan we ontbijten in de ontbijtzaal. Het is een vrij standaard ontbijtje, maar we moeten een goede bodem leggen want in de Everglades zijn de eetgelegenheden beperkt.

Voor de zekerheid tanken we ook nog even de auto af. Om 10 uur zijn we dan echt onderweg naar de Everglades. Vanuit Naples is het slechts een drie kwartier rijden naar Everglades City. Dit is een heel klein dorpje aan de rand van de Everglades. Een Airboat is een boot die door een propeller wordt voortgedreven. Met een maximum snelheid van 70 kilometer per uur kunnen ze over het water scheren. De propeller maakt behoorlijk veel lawaai dus oorbeschermers zijn geen overbodige luxe. Het lijkt ons niet verstandig om Robin mee te nemen dus blijft ze met Jacqueline aan wal.

Van alle Airboat aanbieders heb ik gekozen voor Jungle Erv's Airboats, want deze voldeed aan al mijn wensen. Zo wilde ik graag door de mangrovebossen, met hoge snelheid over de moerassen en als het even kon wilde ik ook graag wat krokodillen zien. Daarnaast hebben ze ook nog een private boardwalk in de mangrovebossen. Mangrove zijn bomen die in laag water groeien en een belangrijk onderdeel zijn voor een natuurreservaat als de Everglades.

Als we bij Jungle Erv aankomen moeten we nog even wachten op meer klanten. Er moeten minimaal 2 personen mee op de boot. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten. Om kwart over twaaf stap ik op de Airboat en kus vrouw en kind vaarwel. In eerste instantie varen we rustig richting de wateren van de Everglades. Al snel verdwijnen we diep in de mangrovebossen. Het lijkt net als of ik door tunnels van bomen vaar. Als we de open wateren bereiken, vliegen we er met hoge snelheid overheen. Regelmatig maakt onze stuurman een scherpe bocht waardoor de boot haaks op het water komt te liggen.

Geloof me, dit was echt super gaaf en alles wat ik ervan verwachtte. Niet veel later komen we een flinke alligator tegen. Als we hem aan het bewonderen zijn krijgen we ook bezoek van een wasbeer. Deze wil maar al te graag op de foto. Na een dik uur meren we weer aan. Robin en Jacqueline staan aan de kant op me te wachten. Samen lopen we nog even over de boardwalk de mangrovebossen in. Halverwege is er een kleine alligator farm. Hier liggen een 10 tal alligators heerlijk te zonnen. Variërend van 10 maanden oud tot 3 jaar. Een man vraagt of ik er eentje wil vast houden. Nou dat lijkt me best wel leuk maar wel graag die van 10 maanden :-) Voordat ik het weet heb ik "Scooter" in mijn handen. Hij voelt koud en verrassend zacht aan. Jacqueline bedankt voor de eer, zelfs op aandringen van mij slaat ze deze mogelijkheid over.

Als we terug bij de auto komen rijden we richting Shark Vally. Dit is de noordelijke ingang van Everglades National Park. Om hier te komen rijden we niet over de Highway maar via een zogenaamde Scenic Byway. Dit is een mooie offroad weg dwars door de Everglades welke je alleen kunt begaan met een SUV. Laten we die nu eentje hebben. Onderweg komen we twee krokodillen tegen. Eentje steekt er vlak voor onze auto over en de andere spot ik in het water.

Rond 5 uur komen we bij het Shark Vally Visitor center aan. Het is echter te laat om hier nog te wandelen aangezien het park om zes uur sluit. Bij de Ranger in dienst winnen we alvast informatie in wat we hier allemaal kunnen doen. Als we terug zijn uit Key West hebben we nog een dag ingepland voor een bezoek aan de Everglades. Voor Robin kopen we alvast een National Park Paspoort waarin ze stempels van alle parken in Amerika kan sparen.

Om 6 uur arriveren we in Florida City, deze stad ligt onder de rook van Miami. Vanuit hier vertrekken we morgen naar de Florida Keys. Nadat we zijn ingecheckt bij ons motel gaan we nog even boodschappen doen bij de Walmart. Robin krijgt een boekje van Prinses Sofia en ik verwen me zelf met een nieuw leesboek van StarWars. Bij wederom Applebee's gaan we een steakje eten. Daarna snel terug naar het hotel, want morgen vroeg gaat de wekker weer op tijd.