Dag 4 Sheridan - Cody

Vanmorgen vroeg opgestaan, vandaag weer een volgeplande dag. 8 uur zaten we lekker aan het ontbijt. Regelmatig is het ontbijt inbegrepen en daarom is het elke keer weer een verrassing wat we voorgeschoteld krijgen, vandaag kunnen we zelf wafels maken en waren er bagels met smeerkaas, best lekker.

Na het ontbijt hebben we het oude centrum van Sheridan bezocht, de mainstreet heeft nog steeds een authentieke western sfeer. Na een uurtje hielden we het voor gezien en hebben we de auto afgetankt voor een lange rit van bijna 4 uur naar Cody. Om daar te komen zullen we dwars door de Bighorn Mountens moeten rijden. Dit kun je doen via een US Highway of een zogenaamde Scenic Byway. Dit is een mooie panorama weg met vele uitzichtpunten en natuurlijke schoonheden. Uiteraard kiezen we voor de laatste.

Bighorn is een groot gebied van ongeveer 4,500 km² en in 1897 is het benoemd tot het eerste National Forrest van Amerika. De Bighorn Mountens zijn gelegen op 1500 m. Het hoogste punt van de Bighorn Mountains is Cloud Peak met 4,020 meter.  Ongeveer 99% van de Bighorn Mountens is gelegen boven de 1,500 meter.

De scenic Byway begint aan de voet van de berg, middels 25 haarspeld bochten bereiken we al snel een behoorlijke hoogte. Af en toe zijn er parkeer gelegenheden waar je kan stoppen om van de mooie uitgestrekte prairies van Wyoming te genieten. In de verte zien we Sheridan nog liggen. Na wat foto's vervolgen we de weg die door het berglandschap slingert. Het hoogste punt wat we bereiken is 2651 meter. De vegatatie is nu veranderd van naaldbomen naar geel en rood gekleurde loofbomen. De temperatuur is gezakt naar het nulpunt. Aangzien het al eind september is zal de winter hier niet lang meer op zich laten wachten.

Na een dik uur rijden beginnen we aan de afdaling, tot nu toe hebben we zelden een andere auto gezien. En aangezien je hier geen GSM bereik hebt kun je hier beter geen pech hebben. Halverwege de afdaling stoppen we bij de Shell Falls. Dit is een van de mooiste bezienswaardigheden in de Bighorn Mountains. Aangekomen op de parkeerplaats zien we dat het visitor centrum al is gesloten ivm de aankomende winter. Echter kan men op eigen risco toch de waterval gaan bezichtigen. Uiteraard hebben we dit gedaan, want we zouden al dat moois niet willen missen.

Na een uurtje te hebben gewandeld zijn we verder gereden. Het laatste stukje naar beneden was een weg met diepe afgronden. Rond 2 uur komen we in Cody aan. In de omgeving tussen Bighorn en Cody zit letterlijk niets. Zo heel af en toe komen we een paar huisjes tegen wat een dorp moet voorstellen. Cody ligt op 1500 m boven de zeespiegel en is gevestigd aan de oostelijke ingang van Yellowstone National Park. Cody is ook de thuis stad van alweer een western legende, namelijk Buffalo Bill. Cody is opzich niet echt een bijzonder mooi stadje. Het is vanwege zijn gunstige ligging tegenwoordig een toeristen stadje. Eenmaal aangekomen in ons motel rusten we even uit op bed. 's Middags lopen we even door de mainstreet en in de namiddag bezoeken we Old Trail Town, een openlucht museum dat bestaat uit meer dan 25 gerestaureerde historische western-gebouwen.

's Avonds hebben we een lekkere ribeye gegeten in een western restaurant. Vervolgens op tijd naar bed zodat we morgen vroeg weg kunnen gaan naar het volgende hoogtepunt van deze reis, Yellowstone NP.

Hotel: Moose Creek Lodges and Suites

Prijs: € 64,-

Bijzonderheden: erg mooi en inclusief ontbijt