Dag 4 Bakersfield - Stovepipe Wells

Vandaag hadden we de mogelijkheid om het iets rustiger aan doen, toen we vanochtend wakker werden zijn we toch als de hazewind uit dit motel vertrokken. Het was al geen frisse kamer en gedurende de nacht werd vooral duidelijk dat dit motel een ideale afwerkplek is voor de betaalde liefde. Ook de condooms die we al eerder in het nachtkastje hadden gevonden bevestigde onze vermoedens. Vandaag rijden we over de US 58 en de US 14 in 4 uurtjes naar Stovepipe Wells. Onderweg willen we nog wat mooie stops maken.

Na een uurtje rijden passeren we Red Rock Canyon State Park, deze gaan we echter niet bezoeken. We nemen wel een paar fotos van de mooie nabije omgeving. We stopen hier wel om wat te eten bij een diner. Eggs and bacon zijn wederom favoriet tezamen met een grote mok koffie. Rond de klok van 10 uur rijden we verder richting Death Valley. Het berg landschap begint nu typische vormen aan te nemen, geen bebossing maar veel kleuren in het gesteente. We rijden nu op de US 395 en naderen de afslag naar Death Valley. Op de kruising staat een bord dat aangeeft dat dit de laatste bezine pomp is binnen 100 miles. We besluiten voor de zekerheid maar even de auto af te tanken. In de shop kopen we nog wat water en een paar Candy Bars. Deze waren echter door de hitte allemaal gesmolten dus legde we ze maar snel terug. Het zonnetje begint al behoorlijk te branden en het is niet eens 12 uur. De termometer van de auto geeft al 30 graden aan, en zo voelt het ook. Na de benzine pomp gaan we rechtsaf de US 190 op richting Stovepipe Wells.

We rijden nu in het landschap van Death Valley. Vanuit de auto zie ik voor me de karakterstieke weg met gele strepen die eindeloos in de horizon verdwijnt. Door de warmte lijkt het net of er damp uit de weg komt. Rechts en links naast me zijn vlaktes vol met kleine dorre struikjes. Bij de ingang van Death Valley laten we onze Beautiful America Card weer zien. De Ranger geeft ons een landkaart met wat informatie en verteld ons dat we goed moeten opletten ivm de warmte. Veel drinken en let op met de airco van de auto zijn welkome tips. Als we verder rijden komen we een van de weinige tankstations tegen in Death Valley. Ondanks dat onze tank nog niet helemaal leeg is besluiten we hem toch vol te gooien. "Better save then sorry". De Prijs is hier uiteraard aanzienlijk hoog $5,69 voor een gallon. Na een relatief vlak gedeelte rijden we steeds meer bergop. We passeren de mooie landschappen en rotsen met allerlei kleuren.

Als je het hoogste punt hebt bereikt kan je een stop maken bij het uitzichtpunt Father Crowley Point, dat is vernoemd naar 'Padre of the Desert John Crowley' (1891-1940). Je hebt hier vanaf een hoog punt een schitterend uitzicht over de noord-west kant van de vallei.

In 1881 werden in Death Valley mineralen gevonden waarmee o.a. zeepproducten kunnen worden gemaakt. Twee bedrijven startten met het ontginnen van deze mineralen, Eagle Borax Works in 1881, en Harmony Borax Works in 1882. 1 mijl ten noorden van het Furnace Creek Visitor Center liggen de overblijfselen van de Harmony Borax Works. Vanaf de parkeerplaats loop je via een verhard pad rondom de overblijfselen van het fabriekje. Borden naast de trail geven meer informatie over dit stukje geschiedenis. Ook staan er nog oude wagens die door ezeltjes werden voortgetrokken.

Rond 4 uur komen we aan in Stovepipe Wells. Stovepipe Wells ligt midden in Death Valley National Park. Vlak bij liggen de Musquite zandduinen.  Samen met Furnace Creek en Panamint Springs is het een van de drie mogelijkheden tot overnachten in Death Valley in een motel. Stovepipe Wells is een zeer klein dorpje, naast het hotel heb je enkel nog maar de  Badwater Saloon, Toll Road restaurant, de Nugget Gift Shop en een ranger station.

We informeren naar de mogelijkheid voor een overnachting. Ondanks de drukte hadden ze nog een kamer tot onze beschikking. Van uit hier kunnen we morgen ideaal starten. Het was te laat om nog iets te gaan bezichtigen, dus besloten maar even een frisse duik in het zwembad te nemen. Stovepipe Wells is prachtig gelegen met een uitzicht op de bergen van death valley. Vanuit het zwembad liggen we te genieten van de zon en de uitzichten om ons heen. Hier besef ik me weer dat we bezig zijn aan een ontzettend gave vakantie. We komen met een paar nederlanders aan de praat. Zij deden ongeveer dezelfde route maar dan andersom. Na het uitwisselen van ervaringen en tips zochten we onze kamer op. Afdrogen was niet nodig want voor we bij de kamer waren zijn we al droog. In het restaurant hebben we een reservering voor 9 uur, eenmaal aan tafel laat ik me verwennen met een heerlijk T-bone steak. Jacqueline gaat voor een Tournedos. Het restaurant is erg leuk en sfeervol aangekleed. Aan de muur hangen posters van enkele bekende films.

Als we na het eten terug lopen is het buiten super donker, er is haast geen verlichting, hierdoor krijg je een extreem goed zicht op de sterrenhemel. Nog nooit heb ik zoveel sterren en sterrenstof bij elkaar gezien. Oh ja, had ik al verteld dat het hier warm is. Nou het is hier warm, 35 graden nu, en er zit bijna geen verschil tussen dag en nacht. Nu gaan we lekker slapen, morgen weer vroeg uit de veren om death valley te gaan bewonderen.

Hotel:  Stovepipe Wells

Prijs:

Bijzonderheden: Mooi gelegen, goed zwembad, goed restaurant