Dag 1: Amsterdam -> Washington

Donderdag nacht gaat om 6 uur de wekker. We hoeven eigenlijks niets meer te doen want gelukkig hebben we alles al gepakt en gezakt klaar staan. We maken wat worstenbroodjes warm en ondertussen laad ik de spullen in de auto. Voordat we de deur achter ons dichtslaan lopen we nog een rondje door het huis. Paspoorten bij, oplaadkabels bij, je zal maar iets vergeten. Rond 7 uur rijden we dan echt weg richting Schiphol. Gelukkig is het rustig op de weg en kunnen we in een keer doorrijden zonder al te veel vertragingen. Ook de Q-parking kunnen we snel vinden. Het totaal plaatje is helemaal compleet als de shuttle bus naar Schiphol ook nog eens net het terrein komt oprijden. Rond 9 uur zijn we dan al op Schiphol. We nemen een ontbijtje bij de Mc Donalds om een 8 jarige traditie in stand te houden. Een lekkere McMuffin en een kop koffie gaat er altijd wel in. Op Schiphol verloopt alles best wel vlot. Inchecken is even een probleem omdat mijn Esta niet meer gekoppeld is aan mijn nieuwe paspoort. Een Esta is een reisdocument die je nodige hebt om de Verenigde Staten te bezoeken. Gelukkig wist Jacqueline dit snel te regelen. Bij de Douane was het lekker rustig dus ook hier waren we snel doorheen. We hadden een rechtstreekse vlucht deze keer, wat een hoop ongemak voorkomt. Geen gedoe met overstappen en aansluitingen missen. Om half 11 gaat de gate open en nemen we plaats in het vliegtuig.

De vlucht verloopt snel. We hebben de beschikking over een mooi multimedia systeem met een uitgebreid film aanbod. De uurtjes tikken langzaam weg. Het eten is niet super geweldig, maar het voed onze hongerige buikjes. Drinken wordt regelmatig aangeboden. Kortom de service van United Airlines ervaren we als prettig. De vlucht duurt ongeveer 8 en half uur. Om 3 uur lokale tijd staan we veilig aan de grond. Het regent behoorlijk buiten. De weersvoorspellingen voor vandaag zijn niet al te best, hopelijk hebben we niet teveel last van regen en onweer. De Douane loopt voorspoedig het is gelukkig niet druk, na het verkrijgen van de officiële stempels kunnen we de koffers ophalen en door naar Alamo voor de auto. Hier moesten we weer de nodige upgrades afslaan. Nee, geen extra verzekering, nee, geen grote SUV, graag gewoon de Midsize die we geboekt hebben, dank u. Wat we wel graag willen is een apparaatje waarmee je automatisch Toll mee kunt betalen. Dit apparaat plaats je onder de vooruit van je auto. Als je gebruik maakt van een Toll weg registreert hij dit en wordt het automatisch van je creditcard afgeschreven. Toen was een van de belangrijkste momenten van de dag aangebroken: het uitkiezen van de auto. Een medewerker liet ons de opties zien, er stonden behoorlijk veel keuzes. Uiteindelijk kozen we voor een mooie zwarte Chervolette Compass.

Om 4 uur verlaten we uiteindelijk het vliegveld. Om de eerste dag zo optimaal in te vullen willen we eerst nog een aantal dingen gaan doen voordat we naar ons huisje gaan. We besluiten om naar de Premium Outlet in Leesburg te gaan. Dit is een dorpje wat op drie kwartier rijden boven Washington ligt. Aangezien je weg uit Washington rijd is het relatief rustig rijden op de bekende brede Amerikaanse Hihways. Het weer is wat somber, beetje grijs, bewolkt maar gelukkig wel droog. Ondanks dit mindere weer is de temperatuur met 20 graden heel aangenaam. Iets voor 5 parkeren we de auto. We hebben nog maar een uurtje om de Premium Outlet te verkennen. Aangezien we deze vakantie nog een andere Premium outlet gaan bezoeken besluiten we om nu niet teveel te kopen. Het is handiger om alles in een keer te kopen zodat de te verkrijgen korting dan over een groter bedrag gaat. Uiteraard kunnen we het niet nalaten om toch al een paar leuke shirts voor de kids te kopen.

Gezelligheid kent geen tijd en voordat we het weten is het 6 uur geweest en sluiten de winkels. Buiten begint het al te schemeren. Het lijkt ons niet verstandig vanwege de verkeersdrukte om rond dit tijdstip terug naar washington DC te rijden, dus gaan we eerst een hapje eten. We vinden een Applebee's restaurant net ten noorden van Washington. Als we eenmaal in de buurt komen van Washington neemt de verkeerds drukte behoorlijk toe, dus was het een wijze keuze om eerst te gaan eten. Applebee's is een van onze favoriete Amerikaanse restaurants. Eenmaal binnen bestellen we hier ons vaste recept. Steak met knoflook garnalen overgoten in een warme saus van Parmezaanse kaas en mozzarella sticks.

Als onze buikjes goed gevuld zijn gaan we nog even wat boodschappen doen. Tegenover het restaurant ligt een Target, normaliter niet onze eerste keus. Als de keuze er is gaan we liever naar een Wallmart. Maar aangezien het al redelijk laat is en we ook nog naar ons huisje in Washington moeten voldoet de Target.

Inmiddels is het half 10 als we de Target verlaten. Ondertussen is het flink gaan regen gepaard met harde windstoten. Het is nog drie kwartier rijden naar ons huisje wat is gelegen in Petworth. Petworth is een woonwijk in het noordwesten van Washington. De buurt is voornamelijk woonwijk met een mix van rijtjeshuizen en eengezinswoningen. Hoewel de verkeersdrukte erg mee valt is het toch moeilijk rijden. Het is buiten artsdonker en de ruitenwissers gaan op volle snelheid en hebben alle moeite om een zichtbaar beeld te geven. Petworth grenst aan twee uitgestrekte historische natuurparken welke we moeten doorkruisen. Tussen de regen door zien we enkele indrukken van de mooie omgeving. We staan ervan te kijken dat er zo'n groot park in een stad ligt. Met slechts enkele meters zicht rijden we langzaam door de bochtige straten die door het natuurpark gaan. Op diverse plekken kunnen de riolen het water niet meer verwerken wat leid tot flinke aquaplaning. Als we Penworth inrijden wordt het wat rustiger op de weg, we moeten nog even een paar blokjes omrijden voordat we het juiste adres hebben gevonden. Stipt om 11 uur zijn we op onze bestemming. Snel laden we onze spullen uit en vluchten door de stromende regen het huisje in. We verblijven in de beneden verdieping van het huisje. Een zogenaamde Basement. De eigenaresse is erg vriendelijke en woont in de bovenverdieping. Dit is iets wat heel veel voor komt in Washington DC. De basement is erg leuk ingericht en geeft een huiselijk gevoel.