Dag 2 Twentynine Palms - Los Angeles

Vandaag gaat de wekker om half 7 in de ochtend, jawel u leest het goed. Zelden ben ik in mijn 37 lentes zo vroeg uit mijn bed opgestaan. Nadat we de koffers in onze auto hebben gedaan, rijden we om 7 uur naar het dorpje Joshua Tree. Hier aangekomen tanken we de auto af en halen we in de walmart ontbijt en rantsoen voor de komende dagen. Rond de klok van 8 melden we ons bij het visitor center nabij de ingang van Joshua Tree National Park. Een vriendelijke man verteld ons wat we allemaal kunnen doen en geeft dit aan op een plattegrond.

Bij de ingang van het park kopen we een park pas, met deze pas heb je toegang tot alle nationale parken in Amerika, en mocht je er meer dan 4 bezoeken, dan is een pas voordeliger dan losse entree. Joshua Tree NP is niet een van de bekendste parken, ook ligt hij voor veel reizigers een beetje uit de richting. Zo ook hebben wij 3 jaar geleden dit park links laten liggen.

Joshua Tree National Park is een nationaal park in het zuiden van de staat Californië ten oosten van het gebied tussen Los Angeles en San Diego (ten noorden van Palm Springs). Het park wordt gekenmerkt door twee totaal verschillende woestijnlandschappen: De lage Colorado Desert in het zuidoosten en de hoger gelegen, vochtigere en iets koelere Mojave Desert. Naast de Joshua trees is het park ook bekend om zijn vreemde landvormen. De heuvels en rotsen bestaan uit massief gesteente, dat is verbrokkeld in losse stukken. Deze heuvels zijn een waar paradijs voor al wie houdt van rotsklimmen. De Mojave Desert ligt op ongeveer 1000 meter boven zeeniveau, de Colorado Desert ligt veel lager, en is daardoor aanmerkelijk warmer. Voordat het in 1994 een nationaal park werd, was het een nationaal monument.

Eenmaal in het park wordt het al snel duidelijk waaraan het zijn naam heeft te danken, werkelijk overal staan de Joshua tree bomen. Ik zal een foto toevoegen zodat jullie ook weten hoe de Joshua tree uitziet. Als eerste stoppen we bij de Hidden Valley, dit is de bekendste plek in het park. Aan de gezellig gelegen picknick tafels eten we ons ontbijt. Als we eenmaal op kracht zijn gaan we de Hidden Valley trail lopen, deze wandeling van 1,7 kilometer brengt ons bij een aantal mooie plekken. De Hidden Valley is een gebied dat compleet omsloten wordt door opeengestapelde granieten rotsblokken. Tussen de keien ligt een pad met een lengte van 1 mijl, waarlangs veel cactussen, Joshua Trees en andere planten groeien en waar ook veel dieren leven.

Direct voorbij de zijweg die naar de Hidden Valley Nature Trail gaat, kom je opnieuw een zijweg tegen. Dit is de Barker Dam Road. Vanaf de parkeerplaats loop je over een door rotsen omsloten zandpad naar de Barker Dam. Deze dam werd omstreeks het jaar 1900 gebouwd voor de watervoorziening van het vee en voor de mijnbouw. In het kleine reservoir staat vaak water, waarin de tegenoverliggende rotsen mooi worden gereflecteerd. Het komt ook regelmatig voor dat het reservoir helemaal droog valt. Nadat je de Barker Dam voorbij bent gelopen, bereik je een meer open gebied waarin veel Joshua Trees staan.  De wandeling  is heel eenvoudig, het totale hoogteverschil bedraagt 17 meter. Om de dieren die door het water worden aangetrokken te beschermen, is het verboden om deze trail te lopen voor zonsopgang of na zonsondergang.

Na deze trail van 2 kilometer stappen we in de auto en rijden we een stuk verder Joshua Tree in. We stoppen bij Skull Rock Nature Trail. Deze korte wandeling van 400 meter gaat naar Skull Rock. Zoals de naam al aangeeft, kan je met een klein beetje fantasie in de vorm van deze rots een doodshoofd zien.

De trail is eenvoudig begaanbaar, het hoogteverschil bedraagt ongeveer 30 meter. Hidden Valley is een van de drukst bezochte plaatsen van het park. Ook bij rotsbeklimmers is de vallei erg populair. Tijdens deze wandeling kon ik het wederom niet laten om weer een stapel rotsen te beklimmen. Ik dacht dit even snel te doen, echter was ik een uur weg geweest. Die LEGO blokjes waren namelijk toch net wat groter dan ze van de grond leken. Het was een mooie klim, een beetje onverantwoordelijk, maar wel mooi.

De volgende stop is in het lager gelegen deel van Joshua Tree. Hier gaan we de Cactus Garden Nature Trail lopen. Dit is een van de meest opzienbarende verzamelingen van de Cholla Cactus ter wereld. De cactus groeit hier dankzij een zeldzame combinatie van grondsoort, hoogte en de droge omgeving. Tussen de cactussen is een voetpad gelegd, deze begint en eindigt aan de parkeerplaats. Dus als ware loop je een mooi rondje tussen de indrukwekkend grote cactussen. Tijdens de wandeling kan je informatie vinden op borden die naast het pad staan.

Het is nu rond de klok van twee en er is nog zoveel te doen dat we nu al weten dat we hier nog ooit terug moeten komen. De laatste wandeling die we wilden maken is de Arch Rock Trail. Op diverse forums heb ik gelezen dat deze zeker de moeite waard was dan wel de mooiste wandeling. Deze eenvoudige wandeling geeft een goed zicht op de unieke geologische omstandigheden die verantwoordelijk zijn voor de vele rotsformaties in het park. Wat zei ik eenvoudig, ja tot dat je de Arch Rock bereikt. Uiteraard wilde ik natuurlijk weer naar dat ding toe lopen, want wat voor uitzicht zou je vanaf daar wel niet hebben. Voor Jacqueline was het lastig om met een zwangere buik deze klim te maken, laat staan dat het verstandig zou zijn. Bovendien had ze het de hele dag al goed gedaan, maar dit uitzicht was voor haar genoeg.

Ik wilde echter die uitdaging nog wel even aangaan. Alleen met een camera opzak klauterde ik als een ware berggeit naar boven. Af en toe moest ik best wat moeilijke stukken afleggen. Net als eerder op de dag lijken die rotsblokken van de grond kleiner dan ze werkelijk zijn. Eenmaal boven aangekomen werd mijn inspanning beloond. Wat een schitterend uitzicht. Na even te hebben uitgerust maakte ik de mooiste foto van de dag.

Na een uurtje wandelen zijn we terug bij de auto. Het is nu 3 uur en de voetjes moe en heeft de zon ook zijn werk gedaan. Nu rest ons nog een lange rit van 3 uur naar ons motel in Long Beach Los Angeles. Ondanks de namiddag is de temperatuur buiten nog behoorlijk. Na een uurtje rijden komen we nog maar sporadisch een Joshua tree tegen. Langzaam verlaten we dit warme maar toch indrukwekkende landschap. Eenmaal op de Innerstate zetten we de cruise control aan tot LA. Tenminste dat dacht ik. Ik mag u vertellen dat rijden in en rondom Los Angeles geen pretje is, met samengeknepen billen komen we rond 6 uur aan in Long Beach. Wat was het druk onderweg, 6 autobanen heen en aan de andere kant weer 6 terug. Op en afritten om de kilometer en natuurlijk willen ze allemaal deze nog even snel hebben. Na dit te hebben mee gemaakt is rijden in Las Vegas en Miami ineens niet zo erg meer. Nadat we zijn ingecheckt in ons motel pakken we de auto en rijden rustig naar downtown Long Beach. Hier gaan we eten bij Hooters. Dit restaurant kenmerkt zich door bediende dames die allen ooit de droom hadden om actrice te worden. Eenmaal terug op de kamer zoeken we snel ons bedje op, want morgen wordt weer een drukke dag.