Dag 7 Grand Teton - Idaho Falls

Bij het open slaan van de gordijnen was het toch even schrikken, werkelijk alles lag onder een deken van sneeuw, en aangezien Jacksonhole een bekend skidorp is gaf dit een gezellige kerstsfeer. Na een heerlijk ontbijtje in een nabij gelegen restaurant zijn we door de sneeuw naar het naast gelegen Grand Teton gereden. Binnen 10 minuten staan we bij het welkomstbord van de Grand Teton.

Grand Teton National Park is gelegen in Wyoming, ten zuiden van Yellowstone. Het park heeft een oppervlakte van 1255 km. In 1929 werd Grand Teton uitgeroepen tot National Park. Pas in 1950 werden de Teton bergkam en zes gletsjermeren aan de voet van de bergen, jackson Hole en John D. Rockefeller highway van 142 km² samengevoegd met het originele park.

Het park is genoemd naar de Grand Teton, die met 4197 meter de hoogste berg van het park is, en omvat een groot deel van de onderliggende vallei, de Jackson Hole. De bergketen heeft zijn naam gekregen van een Franse pelsjager, die ze tétons noemde, Frans voor borsten. Rondom het Teton gebergte bevinden zich geen heuvels. De Grand Teton is namelijk gevormd door het omhoog wellen van de aardmantel. Hierbij werd gebied waar nu de bergketens liggen omhoog geduwd, terwijl de vallei ernaast, Jackson Hole, naar beneden zakte. Het hoogteverschil tussen de bergen en de vallei is 2350 meter. Door de vallei loopt de Snake River. Deze rivier ontspringt deels in Yellowstone National Park.

Grand Teton

Door de extreem lage bewolking zien we Tetons af en toe uit de wolken komen. Het sneeuwt lichtjes en de wegen zijn goed begaanbaar. Vanaf de Moose Creek Road rijden we de Teton Road op, deze weg brengt ons naar het visitor center. Langs de kant staan weer diverse auto's dus er is waarschijnlijk wat Wild Life te zien. We parkeren onze auto veilig langs de weg. In het weiland enkele meters van de weg staat een grote groep herten en Whapiti's. Met mijn telelens maak ik een paar mooie foto's. Tot mijn verbazing zie ik hoe een Amerikaans stel met 2 kinderen naar de groep dieren toe loopt. Dit is op zijn zachtst gezegd zeer onverstandig. Gelukkig komt ook op dat moment een Ranger aanrijden. Deze neemt het echtpaar waar en schreeuwt vanuit de auto "Yeah are you stupid or something". Het gezinnetje draait om en loopt terug naar de weg, waar een preek volgt van de ranger. We stappen in de auto en rijden door naar het visitor center.

Het visitor center is een mooi houten gebouw in de vorm van een chalet met een grote glazen voorkant. Binnen is er een museum met informatie over Grand Teton en zijn Wilde Life. In Grand Teton Park is ontzettend veel wild life, zowel in de zomer als in de winter. Omdat het zo heeft gesneeuwt vraag ik aan de ranger of alles te doen is vandaag. Dit is echter geen probleem. Als we maar niet naar Yellowstone gaan zegt hij. Nieuwsgierig vraag ik waarom. Hij verteld me dat zowel de zuid ingang als de oost ingang (bij Cody) zijn afgesloten door hevige sneeuwval. Voorlopig gaat zo niemand in of uit het park. Ik vertelde hem dat we vanuit Yellostone kwamen en dat het gisteren middag al slecht rijden was. "You're Lucky" zei hij.

Ondanks de sneeuwbuien gingen we naar het mooie Jenny Lake, hier hebben we de Hidden Falls trail gelopen. Deze trail van 11.4 kilometer, eindigt bij een prachtige waterval en loopt om Jenny Lake heen en heeft een lichte stijging van 210 meter. Jenny Lake is samen met het veel grotere Jackson Lake een van de bekendste lakes in Grand Teton. Deze lakes zijn 12.000 jaar geleden ontstaan tijdens de laatste ijstijd, gevuld met smeltwater van de Teton gletsjers.

Jenny Lake View

Tijdens het lopen kwamen we aan de praat met een Amerikaans echtpaar, waar we even mee op gelopen hebben. Wij vinden het erg leuk om met mensen uit Amerika te kletsen. Zij zijn vaak toerist in eigen land en vinden het prachtig dat wij naar hun amerika komen en er zo van genieten. Ook staan ze steeds versteld van het feit dat we meerdere talen spreken. Tijdens het lopen merkte de Amerikaanse man een groepje Mule Deers op. Uiteraard wilde ik deze op de foto hebben en zette de achtervolging in. Ik zal de foto van het resultaat toevoegen. Af en toe trotseerden we een sneeuwbui, het uitzicht op jenny lake en de besneeuwde boom toppen is adembenemend. Na 2 uur te hebben gelopen komen we uit bij een splitsing, recht is naar de haven beneden, rechtdoor de Observation Piont en links nog 0,2 mile naar de Hidden Falls. De waterval was best aardig om te zien, niet super speciaal, maar dat geeft ook niet. De wandeling ernaar toe was prachtig en bovendien erg leuk. Na een paar foto's lopen we terug naar de splitsing. Je kan de route ook terug lopen alleen omdat we dan geen nieuwe dingen gaan zien kiezen wij ervoor om naar het haventje te lopen en met de boot terug te gaan. Na 1 mile komen we aan bij het haventje. Daar zitten al een aantal mensen te wachten, terwijl we bijna niemand tijdens de wandeling zijn tegen gekomen. Je kan namelijk ook op en neer met de boot en dan vanuit hier even vlug naar de Falls gaan kijken. Sterker nog op de boot vroeg de kapitein wie na de Falls was gelopen. En wat bleek, alleen het Amerikaanse stel en wij hadden de tocht gemaakt. Binnen 10 minuten was de boot weer aan de overkant bij het start punt van Jenny Lake. Hier hebben we nog wat advies gevraagd over wat nog meer leuk was om te doen.

De volgende stop was Jackson Lake. We hebben hier even wat gegeten bij een oud kapelletje. Jackson Lake is inderdaad veel groter, en ook hier starten een paar wandelingen. Wij kiezen ervoor om de panorama weg terug naar Jackson te rijden. Hier heb je een aantal uitkijk punten over de tetons en de Vallei waardoor de Snake River zijn weg baant. We maken enkele prachtige foto's bij 3 uitkijk punten. Het is nu rond 4 uur en het dal begint dicht te trekken met lage witte sneeuw wolken. Aangezien we nog over de Teton pass moeten rijden naar Idaho Falls kiezen we ervoor om nu alvast aan te rijden. Eigenlijk is er nog genoeg te doen, een dagje Grand Teton is mager, al kun je wel in die dag al een hele goede indruk op doen. Maar zoals ik eerder al bij Yellowstone zei, we komen hier nog ooit terug. Goed en wel onderweg zie ik in een weiland een oude ¨Barn´ liggen. Jawel, dat is de bekende barn die je op vele foto's van Grand Teton terug ziet. Geloof je me niet, google dan eens grand teton en barn en bewijs wordt geleverd. Om bij de Barn te komen moeten we van de hoofdweg af en na een paar mile links een zandweggetje op. Bij de Barn aangekomen zijn we niet de enige. Ik kan me voorstellen dat deze foto er zomers mooier uit ziet, door de sneeuw wolken zie je de tetons niet super goed.

Ondertussen was het al weer laat in de middag, we hadden nog een auto reis naar Idaho Falls in het vooruitzicht. Tijdens deze rit van ruim 2,5 uur moeten we wel de Grand Teton Pass over en aangezien het al weer hevig ging sneeuwen was dit een spannende uitdaging. En niets bleek minder waar, beperkt zicht en een gladde weg maakten het rijden extra spannend, maar voorzichtigheid en aanpassen van de snelheid bracht ons veilig uit de Grand Tetons.

Al snel verlaten we de staat Wyoming en rijden we Idaho binnen. Wat ik hier over kan vertellen? Niet veel gewoon een weg van 100 km rechtdoor tussen weilanden. Het berg landschap neemt ook snel af. In Idaho Falls hebben we een luxe hotel geboekt, dat konden we wel gebruiken na 3 drukke dagen en dat allemaal voor een goede prijs, goed gedaan van Jacqueline!

De onderkant van mijn koffie mok wordt zichtbaar, wat het teken is dat ik me zo naar de Spa ga begeven om even lekker te bubbelen. Voor nu welterusten en tot morgen.

Hotel: Le Ritz Idaho Falls

Prijs € 62,-

Bijzonderheden: Luxe hotel inclusief ontbijt en zwembad met jaccuzie